تفاوت فرش دستباف و ماشینی

با توجه به تولید انواع فرش های ماشینی دستبافگونه تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی دشوار شده است مخصوصا اگر هیچ تجربه ای در زمینه فرش نداشته باشید اما پس از مطالعه این مقاله حرفه ای خواهید شد .قبل از هر چیز بهتر است به نحوه بافت و تولید هر یک اشاره کنیم 

فرش های دستباف از گره خوردن میلیون ها گره ای که توسط دستان بافنده طی ماه ها تولید شده و از تنیدن تاروپود و گره تولید شده است . اما فرش های ماشینی توسط دستگاه بافندگی و به سرعت تولید میشود به طوری هر 24 ساعت  در حدود 90 تخته فرش 12 متری تولید میشود . الیاف استفاده شده در فرش های دستباف اصولا از پشم ، کرک ، ابریشم و پنبه است اما در فرش های ماشینی الیاف مصرفی بسیار متنوع است از جمله پنبه ، اکریلیک ،پلی استر ، ابریشم مصنوعی یا پلی پروپیلن

چطور فرش ماشینی را از دستباف تشخیص دهیم ؟

مهمترین تفاوت در 3 نکته اصلی خلاصه شده است ریشه فرش ، پشت فرش و روکش لبه ها 

ریشه فرش : ریشه در فرش می تواند به سرعت به شما نشان دهد که فرش ماشینی است یا دستباف .اگر ریشه فرش ضمیمه فرش باشد یعنی اینکه از دل فرش بیرون آمده باشد فرش دستباف است در صورتی که در فرش های ماشینی ریشه ها به فرش دوخته می شوند.

روکش لبه فرش  : پرداخت لبه فرش نیز میتواند ماشینی یا دستباف بودن ان را به شما بگوید  .در فرش هایی دستباف لبه ها به نوعی صحافی میشود  اما در فرش ماشینی  نوعی زیگزال دوزی زده میشود .

پشت فرش  : ساده ترین راه برای اینکه بفهمید فرش دستباف است یا ماشینی بررسی پشت فرش است، وقتی پشت فرش دستباف را ببینید متوجه یکدست نبودن گره ها می شوید  اما در فرش های ماشینی گره ها یکدست تر هستند . 

فرش دستباف

 

تشخیص کیفیت فرش دستباف

در فرش دستباف کیفیت هم به میزان گره ها و هم با توجه به الیاف مصرفی متنوع میشود. فرش های دستباف ابریشمی از گرانترین و زیباترین فرش های دستباف هستند .پس از ابریشم الیاف پشمی و پس از آن فرش هایی که با کرک بافته می شوند قرار دارند . از نظر تعداد گره ها هر چه تعداد گره ها ی زده شده در هر اینچ بیشتر باشد فرش مستحکم تر و زیباتر است .

در مورد انواع کیفیت فرش های ماشینی و دوام آنها قبلا مقالات زیادی نوشتیم که در لینگهای زیر قابل مطالعه هستند.

یک فرش خوب چه فرشیه؟

فرش تراکم بالا خوبه یا بد؟

پس فرش های ماشینی اگر از نوع مرغوب و و با کیفیت آن انتخاب شود از نظر زیبایی و دوام فرش میتواند کاملا با فرش های دستباف برابری کند هر چند با گذشت زمان فرش های دستباف  ارزشمندتر می شوند و می توانید به عنوان سرمایه گذاری از آن استفاده کنید اما فرش دستباف نیاز به مراقبت و نگه داری بیشتری نسبت به یک فرش ماشینی با کیفیت دارد و قیمت بسیار بالاتری نیز دارند.

 

 

 

 

 

 

Captcha