فرش تراکم بالا خوب یا بد ؟

 

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی محصولات تولیدی کارخانه جات فرش نیز رو به بهبودی است شانه و تراکم های بالاتری را برای هر چه بیشتر نزدیک شدن به فرشهای دستباف تولید میکند . فرشهای ماشینی حال حاضر که در بازار فرش میتوانید پیدا کنید شباهت بسیار زیادی به فرش های دستباف دارد و رقابت تنگاتنگی بین شان بوجود امده است . اما با بالارفتن تراکم فرش ماشینی همچنان که تعداد گره ها بیشتر میشود شاهد ان هستید که ضخامت فرش نیز کاهش میابد . این امر باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مشتریان فرش ماشینی میشود و گاها اطلاعات غلط فروشنده فرش نیز به این. مسئله دامن میزند . نمونه ای از این سوالات را با هم برسی میکنیم .

 

دستگاه فرش ماشینی

  • فرش تراکم بالاخشک و شکننده است

فرشهای تراکم بالا تر مانند فرش های 1200 شانه تراکم 3600 و یا 1500 شانه تراکم 4500 ضخامتی به مراتب کمتر از فرشهای 500 شانه و 700 شانه دارند اما این تراکم بالای فرش نیست که سبب شکستن فرش میشود بلکه الیاف مصرفی در تارو پود فرش و همچنین اهار نامناسب است که سبب این مشکل میشود . در فرشهای تراکم بالایی که در شرکت صنایع فرش کاشان بافته میشود از تارو پود پنبه استفاده میشود .همانطور که میدانید پنبه از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان سبب شکستگی فرش ماشینی نمیشود . 

آهاری که در فرش های این شرکت تولیدی فرش استفاده میشود از مرغوبترین مواد لاتکس بوده که حتی با بارهای شستشوی فرش از بین نمیرود و استحکام زیادی در کنار انعطاف فوق العاده داراست .

در مقابل ممکن است در شرکتهای متفرقه از متریال ارزانتر در تولید فرش استفاده شود مثل استفاده از نخ جوت در فرش یا آهار بی کیفیت برای کاهش قیمت محصول نهایی  استفاده میکنند که سبب خشکی فرش میشود . چون خشکی این فرش ها در تراکم های پایینتر با ضخامت بیشتر فرش پوشیده میشود احساس مشتری این است که فرش متراکم تر شکننده است.

مدل جدید فرش کاشان

  • تا خوردن لبه ای فرش ، سبک بودن  و سرخوردن

جالب است بدانید که فرش های ماشینی متراکم تر به سبب تعداد گره های بیشتر در صورت اصالت وزن بیشتری از فرشهای دیگر دارد اما متاسفانه به دلیل همان تنوع کیفی که قبلا گفته شد شاید در فروشگاهی فرش 1200 شانه ببینید که در سایز 12 متری وزن کمتری نسبت به نمونه مشابه با تراکم کمتر دارد . در صورتی که اگر استاندادر رعایت شود فرش 1200 شانه سایز 12 متری 45 کیلوگرم وزن دارد .این در حالی است که شرکتهای به نامی همچون فرش قیطران برای جبران هزینه های جاری اضافه تبلیغات و همسان نگه داشتن قیمت با محصولات مشابه فرش های 1200 شانه با وزن 36 کیلوگرم تولید میکند . پس دلیل سبک بودن فرش هایی که در بعضی از فروشگاه های فرش میبینید تراکم بالای انها نیست بلکه کوتاه بودن ارتفاع نخ خاب بیش از حد استاندارد و همچنین تراکم واقعی کمتر نسبت به اعداد اعلام شده است .

فرشی که با وزن نرمال بافته شده باشد روی سرامیک سر نخواهد خورد مگر در سایزهای کوچک .

 

  • پاره شدن فرش در شستشو توسط قالی شویی

تفکر اشتباه بعضی از مشتریان گرامی فرش این است که فرش تراکم بالاتر به دلیل نازکی در شستشوی مکانیزه فرش در قالیشویی سبب پارگی میشود . اما واقعیت این نیست ،فرش تراکم بالاتر به سبب فشردگی بسیار بالای گره ها در کنار هم بسیار بیشتر از فرشهای تراکم پایینتر مقاوم هستند پس نگرانی در شستشوی فرش های 1200 شانه ،1000 شانه کاملا بی مورد است به شرطی که فرش مرغوب خریداری کرده باشید.

 

مزایای نسبی فرشهایی با تراکم بیشتر 

اگر بگوییم فرشهای ماشینی 1200شانه یا 1000 شانه نسبت به 700 شانه یا 500 شانه بهتر ،اشتباه محض است .اما میتوانیم به صورت نسبی تفاوتهایی را در کیفیت علاوه بر ظرافت برای انها قائل شویم .

 

  • تراکم بالا در فرش ماشینی میتواند فرش را در برابر کوبیده شدن در زیر پایه مبل و ... در امان نگه دارد .
  • تراکم بالا در فرش به سبب استفاده از الیاف ظریفتر لطافت فرش را بهبود میدهد .
  • تراکم بالا در فرش نظافت فرش را سهولت میبخشد 
  • فرشهای 1200 شانه و 1000 شانه نقوشی واضح تر نسبت به نمونه های تراکم کمتر دارد.

 

شایان ذکر است موارد اعلام شده در بالا به معنی نقض کیفیت فرش های 500 شانه و یا 700 شانه نیست و همانطور که قبلا هم گفته شد کیفیت و دوام فرش ماشینی را کیفیت بافت و الیاف مصرفی مشخص میکند.به طور مثال کوبیده شدن فرشهای 500شانه و 700 شانه مرغوب به معنی خراب شدن مادام فرش نیست بلکه نیاز به زحماتی برای برگرداندن فرش به حالت اول دارد که توضیحات آن در مقالات جداگانه داده شده است.

 

 

 

 

 

فرش تراکم بالا   کیفیت فرش 500 شانه  فرش خوب  کیفیت فرش کاشان

آتریسا زند

پیشنهاد ویژه خرید رو واسه همه میکنم مرسی که هستید.یه موقعی خرید اینترنتی فرش کار غیر ممکن بود و همینطور خرید اگر میخواستیم از شهر خودمون بخریم خیلی گرووون بود. ولی به لطف شما ایم مسیله الان خیلی راحته.من راضی بودم خدا کنه بقیه هم از خریدشکن راضی باشن.آتریسا زند💌جزیره زبیای کیش🌼⚘🌺

پاسخ

مبارکتون باشه خانم زند

سعید سیف

سلام. ببخشید من میخوام فرش 12متری با شانه 1500و تراکم 3600بخرم حالا برام سوال شده نازک بودنش دلیل بر راحت تر بودن ونرم بودن در زیر پا نمیشه لطفا راهنماییم کنید خرید مناسبی داشته باشم ممنون

پاسخ

سلام اول اینکه 1500 شانه ها تراکمشون 4500 هست در ثانی فرش های با تراکم بالاتر ضخامتشون کمتر میشود به اما لطافتشون بیشتر و انتخابشون سلیقه ای هست اگر برای نشستن روی فرش خرید میکنید و از مبل کمتر استفاده میشه بهتره نهایتا 1200 شانه بخرید

روحانی

سلام من امروز یک فرش ۴ متری ۷۰۰ شانه با تراکم ۲۵۵۰ خریدم ،آیا این تراکم خوب هست؟

پاسخ

جنس نخ اکریلیک باشه و استاندارد و شماره ثبت جهت اثبات اصالتش داشته باشه بله خوبه

سعدون یوسفی

سلام من دیروز ۴ فرش ۱۲۰۰ شاپرک کاشان گرفتم نگران مرغوب بودنش هستم چون بسیار کم ضخامت

پاسخ

سلام نازکی 1200 شانه ها تا حدی طبیعی است برای اینکه خیالتون راحت بشه به دارا بودن نشان استاندارد ملی ایران ( همراه با شماره 10 رقمی ) زیر ان در برچسب پشت فرش دقت کنید .نخ خواب فرش مرغوب و ماندگار بیستی 100 درصد اکریلیک هیت ست شده باشد .فرش های ابریشمی دوام مدارند

محمدی

سلام من پارسال ۳فرش ۱۲۰۰ شانه از معازه گرفتم ولی ظرافت روز اول نداره سفت شده علتش چیه چکار کنم

پاسخ

سلام / احتمالا از فرش های دارای نخ پلی استر خریدید کردید

مریم

اگه میخواید روی فرش بشینید سراغ تراکم بالاها نرید واقعا نمیشه نشست روشون مثل موکت میمونن اینا بیشتر برای مبل به درد میخورن من برای جهیزیه ۱۲۰۰ گرفتم خب برای اون قسمتی که جلو مبل انداختم قشنگه ولی متاسفانه اون قسمت که برای نشستن روی زمین هستش و مبل نداریم اذیت میشیم انگار نشستی روی موکت اونقدر که نازکن

پاسخ

سلام/بله تا حد زیادی فرمایش شما درسته اما فرش 1200 شانه خوب تا این حد نازک نیست

امیرعباس

من فرش پرز بلند میخوام که جنسش خوب باشه لطفا بگید چی بگیرم که سفتم نشه و مثل فرش های چند سال پیش خوب باشه

پاسخ

700 شانه بگیرید با نخ 100 درصد اکریلیک هیت ست شده

Captcha