نخ های مصرفی در تولید فرش ماشینی

انواع نخ فرش ماشینی

نخ در صنعت فرش ماشینی اصلی ترین بخش در مشخص کردن کیفیت و دوام فرش است .3 نوع نخ درتولید فرش چه دستباف چه ماشینی به کار برده میشود ( نخ خاب ، نخ تارو نخ پود ) در مورد تارو پود بدانید  در استفاده از نخ خاب که مهمترین قسمت هر فرش ماشینی را در بر میگیرد به طور کلی 3 مورد اکریلیک ، پلی استر یا پلی استر فیلامنت وBCF که نوعی از پلی استر بسیار ارزانتر است  کاربرد دارد که میزان نرمی ، زیبایی و دوام فرش، راحتی شستشو و هزینه نهایی فرش را مشخص میکند.اطلاعات کافی برای شناخت فرش قبل از خرید فرش های ماشینی به شما کمک خواهد کرد که قبل از خرید ابتدا بدانید که چه میخرید و بعد برای آن هزینه ای بکنید که شاید مبلغ آن برای خانوار سنگین باشد اما کارایی برای شما نداشته باشد . همینطور در میان صحبت هاو بعضا مشاوره های مغروضانه فروشنده ها دچار دودلی و اشتباه نشوید . 

 

خوب آستینها را بالا بزنید و تا انتهای مطلب با دقت با ما همراه باشید 

در ابتدا بهترین نوع نخ فرش ماشینی الیاف 100% اکریلیک برای شما خواهیم گفت که از سالها پیش تقریبا از زمان تولید اولین های فرش ماشینی تا به امروز بهترین نوع الیاف مصرفی بوده است و تا به امروز با پیشرفت تکنولوژی به مرقوبیت و مزایای آن افزوده شده است .

فرش های اکریلیک 

اکریلیک نخی لطیف ، نرم و لوکس است که در بسیاری از فرش ها بخاطر  خوب رنگ گرفتن و همچنین مقاومت در برابر لکه  مورد استفاده قرار می گیرد. نخ های اکریلیک از الیاف ساخته شده توسط انسان ساخته شده است که ظاهری شبیه پشم به آن می بخشد. رنگ ها را به خوبی جذب می کند. این پارچه رطوبت را به سرعت جذب و همچنین به سرعت آزاد می کند. فرش های آکریلیک در برابر بید ، روغن و مواد شیمیایی وهمچنین در برابر تخریب نور خورشید مقاومت می کند. از پشم نرم تر است اما دربرابر خراشیده شدن نیز مقابله نمی کند.

نخ اکریلیک

اولین نخ اکریلیک برای نخستین بار توسط DuPont در سال 1944 ساخته شد و در سال 1950 برای اولین بار از نظر تجاری تولید شد. در ابتدا از آن برای اهداف خارجی استفاده می شد اما با پیشرفت تکنولوژی ، آکریلیک مسیری طولانی را طی کرده است و امروزه در پوشاک و فرش ها به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد. اکریلیک از الیاف مصنوعی است که از آکریلونیتریل ساخته شده است ،  فرش های اکریلیک در دهه 1960 محبوبیت پیدا کردند. این الیاف  به عنوان جایگزین پشم دیده می شد. از بین همه مصنوعات ، اکریلیک از نظر ظاهری وجنس نزدیکترین نوع  به پشم است. اکریلیک ارزان تر از پشم است و از برخی خصوصیات مطلوب برخوردار است.این الیاف با نامهای تجاری مانند Acrilan ، Orlon و Creslan به فروش می رسد.

مزایای فرش های بافته شده با نخ اکریلیک 

  • فرش اکریلیک بسایر نرم است و طبیعتی گرم دارد 
  • رنگهای بسیار زنده و شفاف دارد 
  • رطوبت در این نوع فرشها به سرعت جذب و دفع میشود بنابر این از ایجاد باکتری و بوی بد در امان است.
  • بسیار نرم و منعطف است و در برابر چین و چروک مقاومت بسیار بالایی دارد .
  • بسیار زیبا و چشم نواز است و مواد شیمیایی و نور خورشید مقاوم است و در این ویژگی نسبت به پشم طبیعی برتری دارد .
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارتهای شدید غیر مستقیم دارد .
  • رنگ ها در فرش اکریلیک ثبات بسیار بالایی دارد .

فرشهای آکریلیک بافتی مشابه پشم را با قیمت پایین تری ارائه می دهند. این نوع نخ تولیدی در برابر لکه ها و صدمات با استحکام رنگی بسیار مقاوم است. فرش هایی با کیفیت های پایین تر می توانند از فشار روی فرش ، یا از سوختگی با حرارت بالا  آسیب بیشتری ببیند، اگرچه اکثر فرش ها برای جلوگیری از این مسائل درست نمی شوند!

اکریلیک از بین مواد مصنوعی که در فرش های مورد استفاده قرار می گیرند بیشترین کیفیت را دارد ، فرش های اکریلیک حتی می توانند نسبت به فرش هایی با الیاف طبیعی مثل پشم فرشهای کم استحلاک تر و با قیمت مناسب تر باشند.

اگر به دنبال جایگزین ارزان قیمت برای پشم هستید ، اکریلیک تنها گزینه است.

نقطه ضعف اصلی  آن دوام کمتر نسبت به پشم طبیعی است که آن را برای مکان های بسیار پر رفت و آمد مثل راهرو های مکانهای عمومی مناسب نمی کند. اکریلیک به اندازه پشم دوام ندارد و به آن اندازه مقاومت ندارد.اما وقتی حرف از مقاومت در برابر بید و خشک شدن سریع پس از رطوبت باشد آکریلیک بسیار بهتر از پشم عمل می کند. عمر مفید فرشهای اکریلیک در شرایط استفاده خانگی بیشتر از 20 سال است و پس از آن به مروراثرات سایش مشاهده میشود 

شما به احتمال زیاد در بعضی از فرش ها مخلوط های پشم با اکریلیک را خواهید دید. اینها ساخته شده اند تا فرشهای پشمی ارزانتر باشند و برخی از خصوصیات مطلوب اکریلیک را به آن بدهند. الیاف اکریلیک خالص برای فرشهای با مواد ترکیبی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.و ازآنجا که آب آن ها را مرطوب می کند و به سرعت خشک می شود ، اغلب در فرش های حمام مشاهده می شود. 

فرش های پلی استر

پلی اتیلن ترفتالات ، معروف به پلی استر از بطری های پلاستیکی قابل بازیافت ساخته شده است. به عنوان الیاف اصلی تولید می شود. پلی استر مقاوم در برابر لکه  اما نه لکه های روغنی، مقاوم در برابر محو شدن است و تحت تأثیر سفید کننده نیست. پلی استر پلیمر است که از زغال سنگ ، هوا ، آب و فرآورده های نفتی تولید می شود. این الیاف نخستین بار در سال 1953 توسط E. I. Du Pont de Nemours & Company، Inc. در ایالات متحده به صورت تجاری تولید شد. به دلیل کم هزینه بودن در کنار استفاده از پنبه در سراسر جهان به عنوان پارچه قرار دارد.

فرش پلی استر

نخ پلی استر یکی از ارزانترین الیاف مصنوعی برای تولید فرش است. یک فرش تولید شده با نخ  پلی استر ضخیم ممکن است خوب و نرم به نظر برسد ، اما مقاومت بالایی ندارد و فرش ماندگاری ندارد.وقتی روی یک فرش پلی استر قدم می زنید ، با هر قدم  ، الیاف را فشرده میکنید واز انجایی که انعطلاف پذیری کمی دارند  به مرور الیاف به هم میچسبداین الیاف می تواند خیلی سریعتر از سایر نخ ها  با قیمت بالاتر سفت یا به اصطلاح شبیه نمد شود.

پارچه پلی استر با پارچه های دیگر به خوبی مخلوط می شود به این معنی که اغلب در کنار سایر پارچه ها در فرش ها استفاده می شود. اگر درصد پلی استر زیاد باشد ، با پشم و ویسکوس مخلوط می شود تا دوام آنها بیشتر شود و حتی راحت تر قابل شستشو شوند.

خرید فرش ساخته شده با پلی استر تا زمانی قابل قبول است که می دانید چه چیزی را انتظار داشته باشید و مبلغ زیادی برای آن پرداخت نکنید. انتظار نداشته باشید طول این فرش ها عمری بیش از 5 سال داشته باشد. اگر بخواهیم کمترین هزینه ممکن را روی فرشی بگذرانیم که برای مدت زمان بسیار کمی زیبا به نظر برسد ، ممکن است فرش ساخته شده از پلی استر انتخاب معقولی باشد.

ویژگی های فرشهای پلی استر

  • در برابر کپک مقاوم هستند.
  • بدون پرز وضد حساسیت اند.
  • مقاومت پایین در برابر سایش
  •  برابر بیشتر مواد شیمیایی مقاوم هستند.
  • سریع خشک می شوند.
  • به راحتی به هم فشرده میشود و سفت میشود .
  • با قرار گرفتن در معرض نور خورشید رنگ آن از بین میرود.
  • در برابر رفت و آمد زیاد و فشار مبلمان مقاوم نیست و فشرده میشود.

الیاف پلی استر الیافی کاملا مصنوعی است که در کارخانه با استفاده از بطری های پلاستیکی و هم نوع آن که قابل بازیافت باشد تولید میشود .

ابریشم مصنوعی یا پلی استر فیلامنت 

ابریشم مصنوعی یا ویسکوز نوعی الیاف مصنوعی است که از فیبر سلولوز بازسازی و ساخته میشود . نخ ابریشم مصنوعی در فرش ماشینی طوری ساخته شده است که در ظاهر شکل و حس ابریشم طبیعی را تقلید کند .

ابریشم مصنوعی را به‌عنوان ابریشم بامبو هم می‌شناسند. ابریشم مصنوعی برای اولین بار در سال 1891 از فیبر سلولز توسعه یافته تحت عنوان Art Silk یا ویسکوز به بازار عرضه شد. در سال 1924 نام فیبر به‌طور رسمی در ایالات متحده به ریون تغییر یافت، اگرچه مدتی نام ویسکوز در اروپا ادامه داشت و استفاده می‌شد، اما در صنعت این مواد را به عنوان ریون ویسکوز می‌شناسند.

در مورد فرش های ابریشم گونه بیشتر بدانید.

 

امیدواریم توضیحات  ارائه شده در این مطلب برای خواننده گان این مقاله کامل و ملموس بوده باشد و بتوانید برای شناخت انواع مختلف فرش ماشینی به شما کمک کند .

 

 

 

 

 

کیفیت فرش  فرش اکریلیک چیست   قیمت انواع فرش   ارزان ترین فرش  گرانترین فرش

 

 

جهاندیده

متاسفانه از اقای فرش تهران فرشی رو با عنوان ابریشم طبیعی به من فروختن که بعدا متوجه شدیم ابریشم مصنوعی بوده هرچی هم که گفتیم این فرشو فروشنده شما گفت ابریشم طبیعی هست قبول نکردن که نکردن متاسفانه الانم یواش یواش داره سفت میشه

پاسخ

بله بارها شنیده شده که از بی اطلاعی خریداران فرش در فروشگاه ها سواستفاده میشه .کاری هم نمیشه کرد قبل از خرید باید تحقیق انجام میدادید . فرش های اکریلیک بالاترین ماندگاری و کیفیت را در بین همه نوع فرشها دارند

غلامرضا ندکی

ممنون فرش هم دنیایی داره اطلاعات مفید بود

لیلا خسروی

سلام ببخشید من بخشی از فرشم سوخته باید چیکار کنم برا ترمیمش

پاسخ

سلام بدید قالیشویی رفو میکنه

محسن افسری

سلام فرش با نخ اکرلیک و بامبو کیفیت بهتری دارد یا با نخ صد در صد اکرلیک

پاسخ

از نظر ثبات رنگ قطعا فرشهلی تمام اکریلیک بهار هستند فرشهلی بامبو در شستشو به شدت لسیب پذیر هستند و رنگها در ان قاطی میشود یا کمرنگ میشود

M. A

سلام، الیاف پلی استر می تونن براق باشن؟

پاسخ

سلام بله در نوع ابریشم مصنوعی براق هست

گلزارفر

سلامنخ خامه چیان و ورژن چیست ؟لطفا با بنده تماس بگیرید

پاسخ

سلام الیاف پلاستیک تقویت شده پس از مدتی سفت میشوند هردو

فخری

سپاس عالی بود

Captcha