نخ هیت ست چیست

فرش ماشینی هیت ست شده

هیت ست کردن اصطلاحی است که در صنعت نساجی برای توصیف یک فرآیند حرارتی که معمولاً در بخار و یا در یک گرمای خشک صورت می گیرد ، استفاده می شود. استفاده از این فرآیند به الیاف یا نخها ، خصوصیات مطلوب  مانند حجم بیشتر ، شفافیت بیشتر نخ ، مقاومت در برابر چین و چروک یا مقاومت در برابر حرارت می دهد. در اغلب موارد ، از هیت ست برای بهبود ویژگی های الیاف برای استفاده در فرآیندهای بعدی استفاده می شود.

 

فرش با نخ هیت ست شده که در آن نخ برای تولید الیاف نرم و مقاوم در برابر ساییدگی و پارگی و دفع لکه ها پردازش می شود. این نوع فرش ضد الکتریسیته ساکن است ، بنابراین که جاروکشی روی آن ها راحت تر می شود زیرا موهای حیوان و پارچه به راحتی به الیاف چسبیده نمی شوند. این فرش ها بهترین گزینه برای استفاده در فضای بیرون و اتاقهای راحتی هستند.

هیت ست کردن نخ در همان مرحله اول بافتن فرش یعنی مرحله تهیه نخ اتفاق می افتد و پس از آن مرحله رنگریزی  و بعد از آن هم مرحله رنگ کردن فرش های نقش برجسته انجام  می شود. حال با خود فرایند هیت کردن آشنا می شویم.

عملیات هیت ست

در فرآیند هیت ست شدن دستگاه های  با کمک بخار آب به عنوان یک واسطه حرارتی عملیات هیت ست شدن نخ را به طوری که هیچ آسیبی به خود نخ وارد نگردد، انجام می دهند. استفاده از نخ های هیت ست شده برای تولید فرش های ماشینی با کیفیت بالا یک امر ضروری می باشد. بخار دادن  برای افزایش دادن مقاومت و کیفیت نخ در مقابل پارگی، بالا رفتن استحکام ابعادی، کاهش یافتن پرزهای سطح فرش، قابلیت بالا رفتن جذب رنگ بیشتر توسط نخ (برای مرحله رنگریزی ) ، ضخیم شدن نخ که همین امر باعث یک دست شدن سطح فرش می گردد و نرمی قابل توجه به فرش می دهد.

معمولاً هنگام بریدن نخ های خاب، انتهای آن ها همانطور که نخ های حاشیه در هنگام برش جدا و ریش ریش  می شوند ، جدا خواهند شد و نخ ها به شکل برس مانندی در می آیند. این فرسایش در فرشهای برش خورده به هر شکلی، نباید وجود داشته . همانطور که تحقیقات علمی ثابت کرده است یک فرش با نخ خاب برش خورده با نخ های انتهایی فرسوده و بریده شده با ظاهری ضعیف و بی کیفیت ، چرخه عمر کوتاه تر و ضرر های زیادی برای شخصی که روی آن ها زیاد رفت و آمد می کند خواهد داشت. فرش کمتر الاستیک است و قدم های کسی که روی آن راه می رود را به خوبی فرش های هیت ست شده نمی پذیرد به اصطلاح فرش پا خور خوبی ندارد. فرش ساخته شده از نخ های هیت ست شده  برای کاربر جذاب تر ، بادوام تر و راحت تر است. ارزش اضافه شده به فرش های تهیه شده با بخار(فرش هیت ست شده) قابل توجه است. به طور معمول فرش هیت ست شده  می تواند با ساختار دانه بندی آن شناسایی شود که در صنعت به آن اصطلاح” سوزن ته گرد” گفته می شود. ظاهر انتهای نخ خاب بریده شده شبیه نقاط سوزن ته گرد  است.

مزایای  هیت ست کردن الیاف

  • افزایش مقاومت الیاف در برابر حرارت و فشار.
  • پلی استر و نایلون و آکریلیک فیبرهای اصلی مورد استفاده هستند. این پارچه ها ممکن است کوچک شوند ، یا در طول مراحل مرطوب یا در دست مصرف کننده خراب شوند. هیت ست راهی برای از بین بردن این خواص نامطلوب است.
  • ایجاد مقاومت در برابر آب یک مزیت اساسی در این الیاف است. این فیبر در برابر رطوبت مقاومت می کند و هرگونه رطوبت را به بالای رشته منتقل می کند و باعث تبخیر آسان و سریع می شود. حتی می توانید از این فرش نزدیک به استخر یا زیرزمین های مرطوب استفاده کنید!
  • هیت ست باعث افزایش رنگ  می شود. الیاف با عملیات هیت ست نسبت به کالا هایی که از هیت ست در تولید آن ها استفاده نمی شود ،آرام تر و آهسته تر رنگ می گیرند.
  • عملیات هیت ست کردن می تواند در آغاز مرحله ی پردازش مرطوب یا پایان آن باشد.
  • به علت پرزدهی کم فرش های هیت ست شده این فرش ها حساسیت ایجاد نمی کنند در نتیجه  برای اتاق کودکان یا بیماران و سالمندان مناسب اند.
  • این فرش ها علاوه بر دارا بودن خصوصیات فرش های پشمی  ارزان تر از پشم هستند
  • این فرش ها به راحتی تمیز می شوند و همانطور که گفتیم ضد حساسیت اند پس برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند نیز مناسب تر از سایر فرش ها هستند.
  • در مقابل رطوبت ، باکتری و سفید کننده ها نیز مقاوم است.
  • این الیاف یکی از رنگی ترین الیاف هستند ، قادر اند به مرور زمان رنگ را به خوبی حفظ کند – حتی با استفاده از فضای باز به دلیل مقاومت در برابر نور خورشید و خاصیت ضد آب بودن آن.
  • هیت ست شدن نخ های فرش باعث می شود که فرش پاخور بهتر و نرم تر و خاب بهتری داشته باشد.

 

به طور کلی اگر قصد خرید فرش ماشینی برای منزل خود دارید ، برای داشتن فرشی بهتر با ماندگاری بیشتر ،رنگ های زنده تر و زیبا تر ، بدون حساسیت زایی و پرزدهی ،  لطیف و نرم حتما از فرش های هیت ست شده فرش خود را تهیه کنید.

 

 

ثریا میرزایی

با سلام آیا خرید فرش ماشینی رو پیشنهاد میکنید برای پدر بزرگ و مادر بزرگم نیاز به فرش داریم با توجه به کهولت سن ایشان ایا فرش های ماشینی 1000 شانه برای انهامناسب است ؟چون روی زمین مینشینند نازکی فرش برایشان مشکل ساز نیست؟

پاسخ

سعی کنید اگر از فرش برای نشستن استفاده میشه از فرشهای 700 شانه یا طرح 700 شانه اکریلیک برایشان خرید کنید البته فرشهای 1000 شانه خوب هم اونقدری که اذیت کننده باشه نازک نیستند

Captcha