فرش های تقلبی را بشناسید

کارخانه های تولیدی فرش بسیار زیادی  در کشور مشغول تولید فرش ماشینی هستند و فرشها با تراکم و شانه های مختلف تولید میشوند  و برای بودجه های مختلف و نیاز اقشار مختلف جامعه در بازار فرش میتوانید انواع و اقسام فرش ماشینی را بیابید . در این  میان رقابت ناسالم و عدم نظارت مسولان این صنعت باعث شده تا اطلاعات درج شده پشت هر محصول آنچه که در واقع هست نباشد  و مشتری بی اطلاع را گمراه کند . این اطلاعات ممکن است در خود کارخانه تولیدی فرش به صورت غلط یا بیشتر از ان چه که هست درج شود و یا فروشندگان فرش در فروشگاه ها اقدام به تعویض برچسب مشخصات پشت فرش با اعداد غیر واقعی نمایند. نمونه های بسیار زیادی از این دست به ما گزارش شده است است که هر روز هم بیشتر میشود. یکی از نمونه های یاد شده را با هم برسی میکنیم .

فرش (طرح ) 1500 شانه 

شناخت فرش اصل

در برچسب فوق چندین مقایرت وجود دارد که با هم برسی میکنیم 

از دید مشتری بی اطلاع این فرش میتونه به عنوان یه فرش 1500 شانه خریداری بشه چرا که نوشته شده فرش 1500 شانه و کوچیک کنارش نوشته شده طرح و متاسفانه طبق اعلام شخصی که این فرشو از فروشگاه خریده ایشون نیز به عنوان 1500 شانه خریداری کردند و به گفته خودشان 1 تخته 6 متری این فرش رو در سال (1397)  3.600.000 تومان قیمت گرفتن که مثلا به عنوان تخفیف نقدی 2.600.000 تومان خریداری شده.

تراکم فرش 

مشاهده میکنید که تراکم در برچسب فوق با 2 عدد مختلف به صورت تیک نخورده مشخص شده 3600 و 4000 / اگر فرش به واقع 1500 شانه باشد تراکمش 4500 هست نه بیشتر و نه کمتر و اگر 1200 شانه باشد تراکم واقعی در بهترین حالت بیشتر از3600 نیست .

شانه فرش 

در بالا مشاهده میکنید که باز هم میزان شانه با 2 عدد مختلف 1200 شانه و 1250 شانه مشخص شده  .خوب اینجا هم بهتراست در جریان باشید که فرش 1250 شانه وجود خارجی ندارد و در هیچ کشوری جز ایران شما همچین اعدادی را نمیابید . و کاملا غیر واقعی است.

تعداد رنگ فرش 

فرش های بافته شده با مدرنترین ماشین الات بافندگی  در دسته 1500 شانه و 1200 شانه فقط و فقط 8 رنگ هستند اما در بالا شما مشاهده میکنید که فرش 12 رنگ یاد شده 

 

نکته مهم که بیشتر از همه موارد خودنمایی میکند نداشتن هیچ نشان استاندارد پشت فرش است و نشان از این دارد که هیچ واحد نظارتی این کارخانه تولیدی را کنترل نمیکنید .در این صورت مشخص نیست که حتی جنس الیاف مصرفی در این فرش به صورت واقعی درج شده یا نه  

  • اگر نشان استاندارد یا عضویت صنایع نساجی در پشت فرش مشاهده کردید باید حتما شماره ثبت و شماره عضویت زیر نشان درج شده باشد .در غیر صورت اعتباری ندارد .

 

فرش خوب چه فرشیه

 

فرش 2000 شانه نما

موردی که بسیار جای تاسف برای صنعت فرش ماشینی ایران دارد و متاسفانه از سوی نهادهای مربوطه اصلا رسیدگی نمیشود استفاده از کلمات کاملا غیر واقعی برای تبلیغات فرش است .نمونه ای که به تازگی در یکی از بیلبردهای تبلیغاتی قالی سلیمان در اتوبان تهران قم مشاهده شد و همچنین پشت فرشهای قالی سلیمان درج میشود  عنوان فرش 2000 شانه نما است . 

این درحالی است که در حال حاضر بیشتر تراکم در فرش ماشینی 1500 شانه است قالی سلیمان پشت فرشهای 1200 شانه شانه خود 2000 شانه نما درج میکند . که مشتری ناآگاه به اشتباه به جای 2000 شانه میخرید . چیزی که جای سوال دارد چرا در حالی که هنوز نمونه ای از فرش 2000 شانه در دنیا موجود نیست قالی سلیمان طرح 2000 شانه را معرفی میکند . مگر معیاری از فرش 2000 شانه وجود دارد که بشود از روی آن فرش 2000 شانه نما تولید کرد.

 

برچسب تقلبی 700 شانه اکریلیک

 

فرش تقلبی 700 شانه

در تصویر بالا فرش 350 شانه پلی استری را مشاهده میکنید که با برچسب 700 شانه و نخ خاب اکریلیک فروخته شده بود و جالب این که خریدار اسرار داشت که فرش نگین مشهد خریده در صورتی که در برچسب فوق نگین کریستال مشهد نوشته شده است که سؤ استفاده از نام تجاری نگین مشهد محسوب میشود.در تصویر زیر نمونه اصلی همان نقشه فوق را مشاهده کنید.

 

فرش 700 شانه اصلی تصویر زیر

فرش 700 شانه اصل

 

 

 کپی کاری اطلاعات پشت فرش در زیر مشهود است

پشت فرش اصلی

 

به نوشته بافته شده در پشت فرش های بالاتوجه کنید .تصویر بالا نوشته بافته شده بسیار خوانا و با فت بسیار زیبا و با نخ رنگی نوشته شده شده . در واقع فقط سیستم بافت این نوع از فرش 700 شانه اصلی HCP میتواند اضافه بر گره های خود فرش پشت فرش متن یا طرحی را حکاکی کند .

در عکس زیرین تصویر بالا  سعی شده کپی کاری صورت گیرد .به جای بافت مازاد بر گره های خود فرش با خالی کردن گره هایی که طرح فرش را تشکیل میدهند سعی در کپی نمونه اصلی داشته است . در این گونه از فرش های تقلبی اگر قسمتی که نوشته دارد را از روی فرش ببینید متوجه کم گره بودن یا خالی بودن فرش خواهید شد .

پس در فرشهای اصلی نوشته بسیار خوانا باشد  و حتما با نخ رنگی نوشته شده باشد . نخ های نخودی یا سفید درواقع همان نخ تارو پود فرش هست که شما میبینید.

 

 

فرش اصل ، فرش کاشان اصلی  ، شناخت فرش اصل ، فرشهای تقلبی ، شناخت فرش تقلبی

فهیمه

ممنون از توضیحات مفید و خوبتون

اسمادهانی

عالی هستن توضیحاتتون

Captcha