فرش گل برجسته چطور تولید میشود

صنعت فرش ماشینی در ​چند سال اخیر پیشرفت  بسیاری داشته است و هر روز تنوعی از طرح و نقشه وارد بازار فرش میشود که فرشهای گل برجسته اخرین دستاورد این صنعت است .

این نوع از فرش ماشینی با استفاده از نخ های هایبالک هیت ست شده بافته میشود که بسته به شرکت تولید کنندهبا استفاده از 2 تا ۳ نخ از این نوع الیاف در بافت فرش ماشینی میتوان باعث ایجاد برجستگی در طرح فرش شد . قسمتهایی که از نخ هایبالک استفاده شده فرورفته و قسمتهای دیگر برجسته خواهد بود .این نوع فرشها کمی نازکتر از فرشهای معمول هستند و بسته به تراکم و شانه 7 تا 9 میلی متر ضخامت خواهد داشت که البته در قسمت فرورفته در فرش این اعداد به 4 و 6 میلی متر تغییر خواهد کرد برخلاف تصور عموم هر چه تراکم و شانه در فرش بالاتر میرود فرش نازکتر البته ظریفتر میشود.

 به دلیل اینکه در کشورهای دیگر قطر و ضخامت فرش اهمیتی ندارد صادرات این نوع فرش در خارج از مرزهای کشور نیز رونق فراوانی دارد.

طرح هایی که در فرشهای گل برجسته استفاده میشود بیشتر سبک سنتی دارد و طرح های شلوغ و فانتزی کمتر در این دسته از فرش بافته میشود .

صنایع فرش کاشان این دسته از فرشها را در 2 نوع 1000 شانه و 1200 شانه با تراکم 3000 و 3600 تولید میکند 

 

روش تولید فرش گل برجسته :


در آغاز کار باید بدانید که، هیچ دستگاه فرش ماشینی در دنیا وجود ندارد که فرش را به صورت برجسته تولید کند همچنین تمام فرشی که توسط دستگاههای تولید فرش ماشینی،تولید میشود صاف ویکدست است !! ولی سوال اینجاست که پس چطور به وفور ودر ابعاد و رنگها و شانه های مختلف در بازار فروش فرش، اینگونه فرشها(فرش گل برجسته) دیده میشود.نکته همین جاست.
در زمان تولیدفرش ودر پروسه ای که شروع میشود تا فرش بافته شده و سپس تکمیل گردد تمام این اتفاقات رخ میدهد.و نکته اصلی اینجاست که در زمان تولید فرشهای گل برجسته در اصل از دونوع نخ اکرلیک متفاوت استفاده میگردد که هر کدام با توجه به خاصیت و کاریی خود وظیفه ای را به عهده دارند. 

 

نخ فرش گل برجسته

در فرشهای گل برجسته در اصل همراه با نخ اکرلیک استاندارد ومعمولی که درتمام فرشهای معمولی واستاندارد بکار میرود نوع نخ دیگری به نام نخ اکرلیک هایبالک نیز استفاده میگردد. این نوع نخ که از لحاظ واکنش به دما بسیار حساس میباشد و معولا در فرشهای گل برجسته به عنوان رنگ زمینه نیز به کار میرود، استفاده میشود.
در زمان‌تولید فرش ماشینی کلیه فرشهای تولید شده خام میباشد(بدون ریشه،زیگزال،چرم لبه فرش،آهار ،شیرینگ ).و این عملیات معمولا در شرکتهای دیگر که جزو صنایع وابسته و خدماتی صنعت فرش محسوب میشوند انجام میگیرد.
همانطور که پیش از این عرض شد در زمان تولید و قبل از عملیات تکمیل فرش که شامل ( ریشه،زیگزال،چرم لبه فرش،آهار ،شیرینگ ) میباشد،رویه فرش مانند دیگر فرشها صاف ویکدست میباشد. ولی زمانی که فرش در راستای خط تکمیل فرش، از رویه حوضچه های آهار عبور کرده وآهار (نوعی چسب مخصوص که به پشت فرش میزنند)داده میشود،پشت فرش کاملا خیس میشود.وپس از عبور از قسمت خشک کن که به صورت حرارت غیر مستقیم میباشد ، فرش از رویه غلطکهای داغ عبور میکند و نخهای هایبالک به کار رفته در فرش، دقیقا همینجا به حرارت ناشی از خشک کن،واکنش نشان داده و کمی منقبض و جمع میشوند درحالی که نخهای استاندارد ومعمولی که مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت های غیر مستقیم دارند ،به همان حالت اصلی خود باقی می مانند. فرشی که در پایان خط تکمیل شما ملاحظه میکنید ،همان فرش گل برجسته ایست که در فروشگاه فرش ودر نمایشگاه میبینید.
جالب است بدانید که دوام و عمر فرشهای استاندارد نسبت به گل برجسته خیلی بیشتر میباشد ولی کسانی که زیبایی ظاهری فرش را بیشتر میپسندند این گونه فرشها شاید بیشتر مطابق سلیقه آنها باشد که البته هزینه بیشتری نیز میپردازند.

قیمت فرش گل برجسته 

فرش های ماشینی گل برجسته به دلیل هزینه تولید بیشتر انها نسبت به نمونه های ساده در حدود 12٪ گرانتر است .


امیدوارم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد.

نمونه فرشهای گلبرجسته 1000 شانه تراکم 3000

نمونه فرشهای گلبرجسته 1200 شانه تراکم 3600

 

 

 

 

فرش گلبرجسته  ، قیمت فرش های گل برجسته   ،  فرش گل برجسته 1200 شانه ، فرش گل برجسته 1000 شانه   ، خرید فرش گل برجسته

Captcha