دستور العمل شستشوی فرش ماشینی

روش شستشوی فرش ماشینی و مواد شوینده متناسب با هر نوع فرش

تفاوت در نوع بافت فرش ماشینی ، نوع کیفیت الیاف و جنس فرش های ماشینی در نخ هایی که برای تولید یک فرش ماشینی استفاده شده باعث ایجاد تفاوت در نوع شستن آنها با مواد شوینده مختلف و همینطور نوع روشی که برای خشک کردن فرش ماشینی استفاده می شود شده است  . در صورت استفاده اشتباه از مواد شوینده برای برخی از فرش ها می تواند صدمات غیر قابل جبرانی را به فرش وارد آورد.

توضیح در رابطه با این که مراحل ریز به ریز شستن فرش ماشینی چگونه است اضافی است و همه دیگر آن را تا حدودی بلد هستند و در واقع کسی دیگر داخل منزل فرش را نمی شوید اما اگر بنا به هر دلیلی مجبور شدید قسمتی از فرش یا حتی کل فرش را خودتان بشوید این مقاله مختص شماست و نکات طلای برای شستن انواع فرش در اینجا بیان خواهیم کرد.

چگونه فرش های اکریلیک را بشوییم؟

جنس فرش با نخ اکریلیک از بهترین نوع متریال به کار رفته در تولید فرش های ماشینی هستند نرم هستند رنگ های زنده و شفافی دارند ودارای دوام بسیار بالایی هستند از این رو نیاز به نگهداری و مراقبت خیلی خاصی ندارند و امکان شستن آن ها با انواع شوینده ها مثل شامپو فرش / پودر لباسشویی و پود شستشو با دست برای آنها مشکلی ایجاد نخواهد کرد . فقط سعی کنید از مواد سسفید کننده غلیظ برای شستن استفاده نکنید و قبل از استفاده حتما با آب مخلوط و رقیق نمایید  . برای شستن فرش های اکریلیک دمای اب بین 20 تا 40 درجه مناسب است. نکته دیگر که نه در قالی شویی ها و نه در شستشوی در منزل اصلا به ان دقت نمی شود آب کشی کامل فرش از هر نوع مواد شوینده است  . در صورتی که مواد شوینده مقدار زیادی در فرش باقی بماند  و به خوبی ابکشی نشود باعث زبر شدن سطح فرش ماشینی پس از خشک شدن خواهد شد  و اگر مقدار آن کم باشد پس از خشک شدن به مرور متوجه میشوید که فرش زودتر از قبل کثیف خواهد شد. پس بنابر این ابکشی با اطمینان از خارج شدن تمام مواد شوینده از فرش سبب دیرتر کثیف شدن فرش نیز خواهد شد.

جهت خشک کردن فرش های اکریلیک آنها را یا کاملا روی سطح صاف پهن کنید و اجازه دهید با آفتاب خشک شود و یا به صورت عرضی آویزان کنید ( طوری که قسمت زیگزال شده فرش پایین قرار گیرد ) این کار سبب میشود اگر فرش با نخ پود جوت داشته باشید  یا اب کثیفی هنوز در دل فرش باقی مانده باشد در مدت خارج شدن آب از فرش ریشه های فرش زرد نشود.

شستن فرش های ابریشمی  (حساس ترین نوع فرش )

شستن-فرش-ابریشمی

فرش های ابریشم مصنوعی از آسیب پذیر ترین نوع فرش های ماشینی هستند و نیاز به نگهداری و مراقبت از فرش ماشینی ابریشمی به شدت زیاد است از این رو در حین شستشو نیز مواد بسیار رقیق و خاصی در مراحل شستشو  در آنها استفاده میشود و قولی خیلی نیاز به نازکشیدن دارند . شستشن فرش های ابریشم مصنوعی اصلا داخل منزل توصیه نمیشود  مگر انکه فقط بخواهیید آن ها را ابکشی کنید  . حتما در حین سپردن به قالی شویی نیز متذکر شوید که نوع فرش شما ابریشم مصنوعی است . اگر خودتان از نوع فرشی که دارید مطلع نیستید بهتر از به مشخصات درج شده در پشت فرش ماشینی  مراجعه کنید  و جنس نخ خاب را برسی کنید . جنس نخ خاب برای فرش ماشینی معمولا پلی استر فیلامنت و یا ابریشم مصنوعی ذکر میشود . 

 

شتستن فرش های پلاستیکی یا BCF

فرش هایی که با نخ پلی استر یا bcf بافته میشوند به دلیل قیمت بسیار مناسب آن در انواع مختلف از قبیل گلیم ها . فرش های وینتیج یا حتی فرش های سنتی و مدرن در کارخانه های فرش در حال بافت هستند . اما نکته ای که این گونه فرش ها دارند همانطور که از قیمت کم آنها مشخص است کیفیت پایین آنها است . این کیفیت پایین منظورآسیب دیدن در شستشو نیست بلکه نگه داری شکل ظاهری فرش مثل روز اول برای چند سال است . فرش هایی از جنس پلی استر یا bcf در صورت استفاده برای مکان های با رفت و آمد نسبتا زیاد مثل اتاق پذیرایی معمولا 1 سال شکل خود را حفظ خواهد کرد و پس آن به مرور سفت و سفت تر می شوند و کمی نیز مات خواهد شد . شستشوی اینگونه فرش هم نیاز به مواد خاصی ندارند و میتوانید بار ها آن ها را بشویید فقط دقت کنید که حتما از آب سرد استفاده شود . مراحل خشک کردن فرش نیز مثل روش استفاده دردر دیگر فرش هاست ( آویزان کردن از قسمت زیگزال دوزی)

سوالاتی که برای شستن فرش پرسیده میشود 

روش شستن فرش 700 شانه ؟

 

فرش 1000 شانه را چگونه بشوییم ؟

 

روش شستن فرش 1200 شانه  ؟

 

روش شستن فرش 1500 شانه ؟

 

 پاسخ به تمام سوالات بالا یکی است . فقط به نوع جنس فرش خود توجه کنید مقدار شانه و تراکم در نوع شستشوی فرش هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند.

 

 

 

 

 

Captcha