خرید فرش با ثبات بالا

 

شرایط فعلی اقتصادی جامعه ایران بنا به دلایلی که همه کم و بیش  با آن دست و پنجه نرم میکنیم ایجاب میکند که برای خرید لوازم زندگی از قبیل فرش دقت بیشتری داشته باشیم . خرید محصول با کیفیت و ماندگار میتواند در کاهش هزینه های جاری زندگی هر ایرانی بسیار تاثیر گذار باشد . یکی از کالای ضروری ایرانیان فرش است خرید فرش اگر از نوع مرغوب آن انتخاب نشود میتواند یک کالای مصرفی محسوب شود. فرش هایی با ثبات بالا میتواند بیشتر از 20 سال همچون روزهای اول خرید باشد . 

فرش با ثبات بالا 

اصولا به فرش هایی فرش های با ثبات بالا میگوییم که از جهاتی که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد ازخود مقاومت نشان دهد. 

  • فرش خوب در رنگی با ماندگاری بسیار بالا خواهد داشت به طوری که پس از بارها و بارها شستشو کمرنگ نمیشود و یا رنگها در آن با یکدیگر ادقام نمیشود.
  • در فرش خوب و با ثبات پس از سالها استفاده نشانی از کوبیدگی و سفت شدن فرش ها دیده نمیشود .نرمی و لطافت اینگونه فرشها راحتی استفاده در آن را به ارمغان می آورد .هر تار نخ پس از سالها به راحتی از هم جدا میشود  و اثری از به هم چسبیدگی نخ ها در آن رویت نمیکنید.
  • مقاومت فرش در اثر حرات غیر مستقیم مثل اتوی داغ و یا ظروف بسیار گرمی که از روی اجاق گاز مستقیم خواسته و یا ناخواسته روی فرش قرار میگیرد آسیبی به فرش وارد نمیکند.
  • فرش با ثبات و مرغوب کدرنمیشود . اصولا پرزهای و گرد و خاک معلق در هوا روی فرش های نامرغوب مینشید و پس از جارو زدن نیز از آن جدا نخواهد شد و همین امر سبب مات شدن فرش های ماشینی نامرغوب میشود.

چه فرش ماشینی مرغوب است ؟

نخ های مورد استفاده در فرشهای ماشینی دلیلی بر مرغوبیت یا نا مرغوب بودن فرش ماشینی است .بسیاری از فرش ها ظا هری زیبا دارند و به زودی همین ظاهر زیبا را از دست خواهند داد و تمام ذهنیت مشتریان فرش را از خرید فرش ماشینی به هم میزند .

نخ  هایی که در فرش ماشینی استفاده میشوند بعضا گران و بی کیفیت هستند 

فرش با نخ بامبو

فرش بامبور

نخ بامبو از الیاف طبیعی گیاه بامبو تهیه میشود . این گونه فرش های گرانتر از فرش های ماشینی دیگر هستند به دو دلیل . اول اینکه خود الیاف برای تولید کننده فرش گرانتر تمام میشود و دلیل دوم همان ظاهر فرش است .از خصوصیات الیاف بامبو در فرش میتوان به جذب رطوبت بسیاربالا این الیاف اشاره کرد. همچنین خاصیت ضد باکتری این الیاف است که در پوشاک هم از این نوع الیاف استفاده میشود . فرش های بافته شده با نخ بامبوبسیار شبیه به فرشهای دستباف ابریشمی است . نخ بامبو استفاده شده در فرش سبب براقیت فرش و زیبایی بسیار زود گذر آن میشود . مشکلی که الیاف بامبو دارند رنگپذیری آن است . خریداران فرش های بامبو که فرش را برای طولانی مدت استفاده میکنند از همین موضوع بسیار ناراحت خواهند شد . متاسفانه فرونشنده گان فرش های بامبو به دلیل سود بالای فروش اینگونه فرشهای توضیحات دقیقی به مشتریان خود نمیدهند.

الیاف بامبو و فرش بامبو را بیشتر بشناسید.

 

فرش با نخ اکریلیک 

فرش اکریلیک

نخ اکریلیک الیاف تقویت شده فرش ماشینی است که از ابتدای فعالیت این صنعت در فرش ماشینی مورد استفاده قرار گرفته شده است و فرش های نفیس ماشینی با این الیاف بافته میشود . نخ های اکریلیک الیاف طبیعی نیستند اما تمام مزایای فرش های پشمی طبیعی که در فرشهای دستباف گران قیمت مورد استفاده قرار میگیرند را دارا هستند . به زور کلی با ثبات ترین نخ مورد استفاده در فرش ماشینی نخ اکریلیک است . نخ های اکریلیک انواع ایرانی , ترک و المانی دارند که مه انها از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند و تفاوت آنها در میزان پرزدهی ابتدای خرید و شفافیت رنگهای انهاست . 

نکته :

متاسفانه فروشندگان فرشی دیده شده که فرش های پلی استر را به اسم نخ ایرانی به فروش میرسانند برای جلوگیری از جابه جا فروشی این افراد سود جو حتما در هنگام خرید فرش ها را تست کنید 

 

فرش با نخ ابریشمی

نخ ابریشمی که در بالا یاد شد و در فروشگاه ها نام برده میشود از نوع پلی استر فیلامنته هستند و براقیت فرش های بامبو را درند اما قیمتی به مراتب کمتر از آنها دارند تفاوت اینگونه فرش ها با فرش های بامبو به طبیعی بودن الیاف بامبو و پلاستیکی بودن ابریشمی ها خلاصه میشود و تمام معایب فرش های بامبو را دارا هستند و از مزایای فرش های بامبو فقط به براق بودن آن شباهت دارد.

در مورد فرشهای ابریشم نما بیشتر بدانید.

 

فرش های پلی استر یا BCF

الیاف پلی استر از دسته الیاف مصنوعی بوده و پایه ان الیاف مصنوعی است که از تغییر و تبدیل  و انجام فرایندهای مختلف روی مواد مصنوعی باعث شکل گیری این الیاف شده و کاربردهای متنوعی دارد که یکی از کاربردهای آن در تولید فرش و موکت است . ارزان ترین نوع فرشهای ماشینی فرش هایی هستند که با نخ پلی استر بافته میشوند .پلی استر هیچ گونه ثباتی در برابر پا خور شدن ندارد و به زودی سفت و نمد خواهد شد . اصول خرید این فرشها برای اتاق خواب و یا آشپزخانه انها در صورت اجبار و مواقعی که هزینه زیادی برای خرید فرش در نظر گرفته نشده است خلاصه میشود و در کل خرید فرش های ارزان پلی استر توصیه نمیشود . اکثر تولیدات فرش های پلی استر به کشورهای همسایه که شناختی از فرش خوب ندارند و فرش را یک کالای مصرفی میدانند استفاده میشده است.

 

 

 

شناخت بهترین فرش ماشینی   خرید بهترین فرش  فرش با ثبات بالا

 

 

محسنی فاضل

سلام...تشکر خیلی مفید بودو استفاده کردیم تشکر از توضیحات شیواتون.

علیرضا فتاحی

سپاس فراوان بابت توضیحات بسیار عالی و علمی و به زبان ساده و گویا...😊😊😊 مطالب بسیار کارگشا و کاربردی هستند. پاینده باشید.

Captcha