چرا قیمت فرش ماشینی تغییر میکند؟

چرا قیمت فرش گران میشود؟

سوال خوبی است اما اصلا عجیب نیست .تا پایان این مقاله همراه باشید تا به دلایل گرانی فرش پی ببرید و همچنین دلایل ارزان بودن برخی فرش های تخفیفی را بیابید.

در وضعیت کشور ما قیمت فرش سالانه بارها دستخوش تغییراتی میشود که دلیل آن مرتبط با عواملی است که همین عوامل دیگر مایحتاج زندگی روز مره را نیز با افزایش قیمت مواجه می کند .

اولین دلیلی که مسبب افزایش قیمت فرش ماشینی است، افزایش دست مزدها است که هر ساله با توجه به تورم دست مزدها نیز درصدی افزوده شده و روی قیمت تمام شده فرش ماشینی تاثیر مستقیم میگذارد.

دلیل دوم گران شدن فرش ماشینی ،افزایش قیمت مواد اولیه و استهلاک ماشین آلات مرتبط با فرش ماشینی است .برای تولید یک فرش ماشینی با تراکم متوسط معیار ما حداقل یک ماشین بافت با قیمت تقریبی 120 میلیارد تومان مشغول به کار است .مواد اولیه تولید فرش ماشینی مرغوب ( نخ خاب 100 درصد اکریلیک هیت ست شده  )در تاریخ نگارش این مقاله( تیر ماه 1401)  به قیمت هر کیلوگرم 280 هزار تومان محاسبه میشود که قیمت آن نیز با توجه به افزایش قیمت ارز و مواد اولیه متغییر است .

در یک فرش ماشینی 12 متری استاندارد 40 کیلوگرم از الیاف نخ خاب استفاده میشود حال با یک حساب سر انگشتی اگر هر کیلوگرم نخ 10 هزار تومان افزایش یابد قیمت یک تخته فرش ماشینی 12 متری 400 هزار تومان افزایش خواهد داشت .

از دیگرمتریال مورد استفاده در تولید فرش ماشینی نخ تار و پود است که آن را پنبه جوت یا پلی استر و یا ترکیبی از آنها تشکیل میدهد . هر یک از این نوع الیاف اگر به خودی خود با توجه به دلایل فوق افزایش قیمتی را شامل شود برای تولید کننده خریدار آن افزایش هزینه تولید به حساب آمده و روی قیمت تمام شده فرش محاسبه خواهد شد .

افزایش هزینه های حمل و نقل چه از بابت ارسال مواد اولیه به کارخانه و چه ارسال فرش به دست مشتری یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت فرش ماشینی است.

شایان ذکر است سود تولید کننده با توجه به تورم افسار گسیخته و عدم توانایی خرید فرش برای تمام اقشار جامعه  2 سال است که دستخوش تغییرخاصی نشده و این در طولانی مدت زیان های بزرگی به هر بخش تولیدی از قبیل تولید کننده گان فرش ماشینی در کشور ما  خواهد زد. متاسفانه در حال حاضر کم شدن فاصله نقطه سر به سر هزینه تولید فرش و قیمت فروش فرش ماشینی سبب کم شدن وزن فرش های ماشینی در برخی واحد های تولیدی با هماهنگی صنف تولید کنندگان و نظر موافق هیئت مدیره صنف تولید کننده گان فرش ماشینی صورت گرفته است .

 

فرش را به قیمت قبل بخرید !

برخی از اگهی ها و تیترهای فروشگاه های بزرگ نوید خرید فرش به قیمت قبل را به مشتری می دهند دلیل آن چیست؟

یکی از دلایل اصلی اعلام خرید فرش به قیمت قبل ، اطلاع نداشتن مشتری از قیمت قبل است به شکلی که اگر به عنوان مثال ماه قبل قیمت فرشی را گرفته باشید متوجه این افزایش خواهید شد پس دلیلی کاملا واهی ، و کاذب بودن قیمت فروش قبل برای مشتری روشن خواهد شد 

دلیل دوم مقایسه قیمتی یک جنس دیگری از فرش ماشینی مثلا 1200 شانه با جنس دیگر و ارزان تر ان است که متاسفانه فقط از لحاظ قیمت مقایسه میشوند و نه از بعد کیفی .به عنوان مثال فرش اکریلیک آلمانی در مقایسه با فرش ابریشم مصنوعی است.

 

 

 

 

 

سوالات متداول

افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید فرش ماشینی و افزایش دستمزدها تاثیر مستقیم بر قیمت فرش ماشینی دارد .
فرش ماشینی با کیفیت فرشی است که با متریال با کیفیت تولید و با استفاده از به روزترین ماشین آلات تولید شود. بهترین نخ 100 درصد اکرلیک و بهترین ماشین آلات فرش بافی سیستم بافت واندویل بلژیک در فرش ماشینی است.
Captcha