روفرشی ها

تمیز ماندن خانه از سری کارهایی است که همیشه ذهن یک خانم خانه را به‌ خودش مشغول می‌کند و قسمتی از وقت او در خانه صرف همین کار می‌شود. شاید شما هم برای جلوگیری از صدمه به فرش گرانقیمت منزل نیاز به خرید روفرشی داشته باشید و با اصطلاحاتی مثل روفرشی مخمل، روفرشی ابریشمی، روفرشی مدرن، روفرشی زری دار(زرک)، روفرشی دو شانل و … روبرو شوید. در اینجا به اختصار شما را با انواع روفرشی آشنا می‌نماییم.

روفرشی چیست؟
روفرشی پارچه‌ای ضخیم (قالی مانند) که بر روی قالی اتاق پهن می‌کنند تا از نور آفتاب و پاخوردگی حفظ شود یا عیب قالی پوشیده بماند. روفرشی، برگرفته از طرح و نقش گلیم و فرش دستی است که بیشترین تولیداتش با اختصاص ۹۰ درصد سهم بازار متعلق به استان یزد است. سابقه تولید روفرشی در یزد به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد وتقریبا چند سال بعد از تولید اتولین فرش ماشینی در کاشان تولید شده است و یکی از هنرصنعت‌های اصیل استان یزد به شمار می‌رود. نساجان یزدی نیم قرن پیش دست به کار تولید محصولی شدند که امروز نه تنها در ایران بلکه شهرت جهانی دارد. محصولی که با مواد اولیه ۱۰۰ درصد ایرانی در حال تولید است. اولین روفرشی‌ها ، دارای طرح‌های چهارخانه پنبه‌ای بود که با دستگاه‌های ماکویی بافته می‌شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت. محصولی که اکنون علاوه بر نگهداری فرش در منازل، بعنوان زیراندازی ساده و سبک، قابل شست و شو و قابل حمل در مسافرت و گردش نیز استفاده می‌شود.

انواع روفرشی:
اگر ضخامت روفرشی برایتان اهمیت دارد باید از روفرشی مخمل ( که از یک نخ مخمل و یک نخ معمولی بافته شده) و روفرشی دوشانل (که از دو نخ مخمل بافته شده) یکی را انتخاب کرده و پس از آن به سراغ انتخاب طرح و نقش روفرشی که شامل طرح‌های روفرشی مدرن، روفرشی کلاسیک می‌باشد بروید.

روفرشی کلاسیک: این نوع روفرشی شامل طرح‌های خشتی، افشان، لچک و ترنج و … می‌باشند و بدلیل ضخامت کمتر مناسب حمل جهت زیرانداز در سفر و گردش می‌باشند.
روفرشی مدرن: این نوع روفرشی برای منازل و دکوراسیون‌های مدرن مناسب می‌باشند و بیشتر از الیاف شانل (مخمل) تولید شده و زیبایی چشم گیری دارند، بعضی از این روفرشی‌ها دو رو (دو طرفه) بوده و در صورت آلوده شدن یک طرف آن شما می‌توانید از روی دیگر آنها استفاده کنید.
نخ  (مخمل) چیست؟
نخ شانل (یا مخمل) یک نخ پرز است که تولید تجاری آن از دهه ۱۹۷۰ میلادی شروع شد. این نخ با قرار دادن طول کوتاهی از نخ، به نام “شمع”، بین دو “هسته اصلی” و سپس با هم چرخاندن نخ تولید می‌شود. لبه‌های این شمع‌ها پس از آن به سمت راست به هسته‌ی نخ‌ریسی می‌چسبند، به این ترتیب نرمی و ظاهر خاص را به شانل می‌دهد. شانل‌های امروزی بسیار زیبا بوده و شهرت آن در حال افزایش است. نخ شانل به طور کلی از پنبه تولید می‌شود، اما همچنین می‌توان از آکریلیک، رازیون و الفین نیز در تولید آن استفاده کرد. جهت داشتن ظاهر زیبا و زیردستی نرم، نخ شانل انتخاب مناسبی برای طراحان پارچه در طراحی بسیاری از منسوجات است. نرمی و براقیت شانل، ظاهر و زیردست کالاهایی همچون روفرشی ، پارچه رومبلی، پرده‌ای، پتو، قالیچه و پوشاک را افزایش می­‌دهد.

روفرشی های جدید :

جهت تسهیل در استفاده از روفرشی ها و همچنین جا به جا نشدن و تا نخوردن روفرشی ها نمونه از این روفرشی تولید شده است که در بازار به وفور قابل خرید است .این نوع از روفرشی ها دقیقا با ابعاد فرش هایی استاندارد تولید میشود که دور تا دور آن کش بافت شده است و میتوانید ان را کاملا به صورت کاور روی فرش بپوشانید. نازک بودن این روفرشی ها کمی ازار دهنده است اما از طرفی اگر از نوع مقاوم در برابر نفوذ رطوبت خریداری شود بسیار عالی است.

روفرشی

 

 

 

 

Captcha