اثر تحریم بر صادرات فرش ایرانی

فرش دستباف ایرانی این روزها حال و احوال خوشی ندارد .فرش را در دنیا به نام ایران میشناسند و هر جا که نام این هنر اصیل به میان می آبد نام ایران و ایرانی به میان می اید به همین خاطر است که کالای اصیل ایرانی که اتفاقا نقش اساسی در اشتغال زایی روستاییان و مناطق کم امکانات ایران دارد در دسته اولین کالاهایی بود که امریکا آنرا در فهرست تحریم ها قرار داده است تا بازار این کشور از این هنرر اصیل ایرانی بی بهره باشد.

براساس امار رسمی به دست امده امریکا اولین بازار هدف صادراتی ایران است که سالانه میلیون ها دلار برای اقتصاد ایران سود اور است و بیش از 40 درصد صادرات غیر نفتی ایران را شامل میشود و انقدر که امریکایی ها به این هنر اصیل ایرانی علاقه مند هستند کشور های دیگر اینطور نیستند و به همین دلیل تحریم فرش دستباف ایرانی قبل از انکه به بافندگان و صادرکننده گان ایران لطمه وارد کند ، دسترسی شهروندان این کشور به این کالا مورد علاقه شان بسته خواهد شد . 

اقای مجید بنی اصفهانی یکی از فروشندگان بزرگ فرش در آمریکاست و از اثر تحریم ها بر بازار فرش ماشینی و دستباف در امریکا سخن میگوید  اون درامریکا 40 سال کار فرش دستباف را انجام داده است 

اثر تحریم فرش نه فقط در قیمت آن تاثیر گذار است بلکه به سبب کم بودن طرح و رنگ و نقشه مشتری امکان انتخاب ندارد .ایشان میگوید حتی اگر 80 سال پیش فرش ایرانی به آلمان امده باشد اکنون امکان ورود به امریکا را ندارد و همینطور فرشی که بافته ایران است در زمان تحریم امکان خروج از امریکا را ندارد .ایشان میگوید از این باب بسیار متضرر شده است و بارها از اروپا فرش خریداری کرده و نتوانسته به امریکا بیاورد .

رئیس مرکزملی فرش از تلاش برای خروج فرش ایران از تحریم ها سخن میگوید و همین طور برای امسال برنامه ای در دستور کار است که به جهت حمایت از تولید کننده گان و بافندگان این صنعت و هنر  فرش دستباف را در سبد کالای های هر ایرانی نیز قرار دهد و وام های خرید فرش دستباف 10 تا 15 میلیون تومانی با کارمزد 4% به ایرانی ها اختصاص داده میشود تا بتوانند از طریق صندوق کارافرینی امید خرید فرش دستباف را انجام دهند.میزان بازار داخلی فرش دستباف 20 % از تولید است و 80 درصد از تولیدات فرش دستباف برای صادرات به کشورهای مختلف اختصاص دارد که با وجود تحریم ها به دنبال افزایش فروش فرش در بازار داخلی هستیم چرا فرش دستباف مزیتهای فراوانی برای سلامت دارد و همینطور میتوان به دید یک کالای سرما یه ای به آن نگاه کرد. طی سالهای گذشته مردم به راحتی میتوانستند فرش دستباف خود را به عنوان وثیقه در بانک قرار دهند و وام بگیرند.

فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش دستباف :

در ایران کالای دیگری همانند فرش دستباف وجود ندارد که بتواند نماد فرهنگ و هنر وتمدن کشور باشد و از طرفی بتواند باعث توسعه اشتغال و اقتصاد کشورشود . ایران در حال حاضر حدود دو میلیون نفر بافنده فرش دارد که بدون کمترین آسیب برای  کشور توانسته اند بیشترین میزان ارزش افزوده را برای ایران داشته باشند. فرش دستباف ایران جزو سه کالای اساسی کشور بعد از نفت است و به نسبت دو کالای دیگر یعنی زعفران و پسته به دلیل پیشینه و قدمتی که دارد و در تمام کشور تولید میشود توانسته جایگاه بالاتری داشته باشد ضمن اینکه تولید فرش وابسته به منطقه خاصی نیست و در کل ایران گسترش دارد ، پس از اهمیت ویژه ای برخوردا است در حال حاضر 29 منطقه در ایران به فرش دستباف شهرت دارد که به ثبت جهانی نیز رسیده است و معرف هنر ایرانی به دنیاست.

از آنجا که فرهنگ و هنر در دایره تحریم قرار نمی گیرد و ترامپ خود یک تاجر است و این را میداند اما این کالای هنری را در تحریم کرده است ما به دنبال این هستیم که فرش دستباف را از تحریم ها خارج کنیم . یک مشکلی که بعد از تحریم برای فرش دستباف ایران پیش آمده این است که ما سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران را داشتیم که همزمان با اعلام تحریم بر علیه فرش دستباف ایرانی بود. سال گذشته استقبال خوب تجار خارجی و مردم را برای خرید فرش دستباف ایرانی داشتیم و هموطنان نیز آن را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری کردند؛ اما متأسفانه پس از آن به دلیل اینکه شرایط اقتصادی کشور دچار نوسان شد و تحریم نیز عاملی شد که صادرات کاهش یابد. تا قبل از این۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ایرانی به کشور آمریکا صورت می‌گرفت که با تحریم، این رقم از سبد صادراتی حذف شده اما با پیگیری های صورت گرفته به زودی این مشکل مرتفع خواهد شد.

 

Captcha