طرح خشتی چیست ؟

عبارت خشتی در فرش ماشینی برگرفته از خشت های استفاده شده در بناهای مرسوم قدیمی است که به صورت مکعبهایی با ابعاد مختلف از ترکیب خاک رس و اب تهیه میشده و به جای اجر های امروزی مورد استفاده قرار میگرفته است .

به دلیل اینکه طرح خشتی از چینش چندین طرح داخل مستطیلهای گوناگون شکل گرفته است به آن طرح های خشتی گفته میشود . فرش های خشتی بسیار متنوع هستند و تفاوت انها با هم در طرح های داخل هر مستطیل و همینطور ابعاد هر قطعه است .

متن فرش با اشکال هندسی، مربع و لوزی، شبکه بندی می‌شودو؛ و در داخل هر یک از این خانه‌ها نقش مایه‌هایی از قبیل گلدان گل، بته، شاخهٔ گل، درختانی مانند سرو و بید، پرندگان و … به‌طور مجرد ترسیم می‌گردند. هر خانه از لحاظ شکل و محتوا از خانهٔ مجاور متمایز است، این طرح‌ها را قاب قابی یا قاب خشتی می‌نامند. در این طرح متن قالی دارای چند ضلعی‌های منظم و غیر منظم می‌باشند. از معروف‌ترین طرح‌های آن می‌توان به قاب قرآنی، قاب بختیاری، قاب تصویری، قاب اسلیمی و … اشاره کرد.

فرش طرح خشتی قدیمی

فرش های قدیمی با توجه به تکنولوژی زمان خود تراکم کمی داشتند ،از این رو ظرافت چشمگیری در آنها دیده نمیشد . نقشه خشتی بافته شده در سالهای قبل نیز الگوهای خیلی پیچیده ای نداشته این نقشه در فرش های گلیمی نیز بسیار استفاده میشده است و همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد . 

 

فرش خشتی کاشان

 

فرش های خشتی جدید 

نقشه خشتی امروزه با تراکمهای بسیار بالای 3000 و 3600 بافته میشد ، با این تراکم بالا امکان بافت طرح های بسیار زیبایی و حتی نقش منظره و صورت در فرش امکان بافت دارد و جزییات بسیار واضح و شفاف هستند .به طور مثال فرش خشتی گلستان در هر خشت آن گلدانهای زیبایی , پرندگان و حیوانات بسیار زیبا نقش میبندد.

طرح خشتی فرش کاشان

 

فرشهای طرح خشتی برای  کدام فضا ها مناسب است؟

اصولا فرش های مدل خشتی برای فضا های بزرگ بیشتر استفاده میشود . برای استفاده از فرشهای طرح خشتی کنار هم بهتر است هر فرش با فاصله حد اقل 30 سانتی متر در کنار هم پهن شود . اگر از این نقشه به صورت تکی استفاده میشود بهتر از سایزی استفاده شود که دور تا دور فرش خالی باشد .

 

فرش ماشینی طرح خشتی چند شانه است؟

  • خشتی 700 شانه با تراکم 2550
  • خشتی 1000 شانه با تراکم 3000
  • خشتی 1200 شانه با تراکم 3600

فرش کاشان این نقشه از فرش ماشینی با ظرافت های مختلف برای مصارف مختلف در سبد محصولات خود دارد که بسته به نوع استفاده ، اشخاصی که ظرافت بیشتر را میخواهند از تراکمهای بالاتر و کسانی که ضخامت بیشتر را میخواهند از تراکمهای پایینتر این نقشه خریداری میشود.

اصولا طرح های خشتی همانند طرح های منظره ای با رنگهای زمینه تیره بافته میشود که نقش و نگار فرش جلوه بیشتری داشته باشد اما امکان سفارش گذاری آنها با رنگ روشن نیز وجود دارد.

 

مشاهده کلیه طرح های خشتی

 

 

Captcha