الیاف بامبو در فرش ماشینی

بامبو نام گیاهی است از نوع گندمیان .بامبو علفی غول پیکر است ساقه های نی مانند ان در ردیفهای متراکم رشد میکند که ارتفاع ان گاها به 40 متر میرسد. و بیش ار 90 گونه از آن تاکنون کشف شده است .از ساقه بامبو میتوان در ساخت و سازهای مدرن استفاده کرد و همچنین چوب بامبو باعث ترمیم خاک میشود.

از ساقه بامبو الیافی تهیه میشود  که امروزی در بسیار ی از صنایع نساجی از ان استفاده میشود . و دارای خواص طبیعی زیادی است که از جمله میتوان به خاصیت ضد میکروبی بودن آن اشاره کرد. که ازخواص آن قابلیت جذب رطوبت ان است که میتواند وزن آن را تا 3 برابرافزایش میدهد.

الیاف بامبو و کاربرهای آن

یکی از پیشرفت‌های اخیر در زمینه الیاف جدید استفاده از الیاف بامبو در محصولات مختلف نساجی می‌باشد.
الیاف بامبو دارای خواص طبیعی مشخصی هستند که باعث می‌شود نسبت به الیاف پنبه برتری پیدا کنند.

الیاف بامبو دارای خواص ضد میکروبی نیز هستند.

الیاف بامبو به شکل منحصربه‌ فردی قابل تجزیه در محیط‌ زیست بوده و به عنوان یک لیف سلولزی ، صددرصد توسط میکرو ارگانیزم‌های خاک و نور آفتاب تجزیه می‌شود.
از آنجا که منسوجات بامبو به‌ سرعت در محیط‌ زیست تجزیه می‌شوند، آلودگی زیست‌ محیطی ایجاد نکرده و به طبیعت نیز صدمه نمی‌زنند.

الیاف این گیاه:

الیاف این گیاه یک آنتی باکتریال طبیعی محسوب می‌شود.
بامبو سازگار با پوست بدن بوده و آلرژی ناشی ار مواد ضد باکتری شیمیایی را ایجاد نمی‌کند.

علاوه برآن حضور ماده‌ی باکتریواستاتیک در گیاه بامبو که “bamboo kun”  نامیده می‌شود، باکتری را از پارچه‌های بامبو دور می‌کند.
آنتی باکتریال طبیعی موجود در آن حاوی ماده‌ای است که با سلولوز موجود در آن ترکیب گردیده و طی فرایند تولید الیاف این خاصیت به لیف هم منتقل می‌شود و موجب می گردد که الیاف بامبو دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونت کنندگی باشند.

محصولات بهداشتی بسیار زیادی با کاربرد پزشکی نیز از الیاف بامبو تولید می‌شود که شامل باند و گاز پانسمان ، لباس های جراحی ، پوشاک پرستاران و کادر درمانی و غیره می‌باشد.

به علاوه بامبو به دلیل اینکه الیاف دارای شکاف‌های بسیار ریزی هستند. وجود این سوراخ‌ها موجب جذب رطوبت بالا و تهویه می‌شود.

کاربرد نخ بامبو :

کاربرد نخ بامبو در محصولاتی همچون :

فرش‌های ابریشم نما با خاب کوتاه

انواع لباس‌های زیر ورزشی

محصولات پاک کننده

روکش داخلی اتومبیل

پوشاک و البسه زیر

پا دری حمام، حوله، پتو و…

خواص ضد آلرژی و آنتی استاتیک:

از آنجایی که بر خلاف سایر الیاف طبیعی الیاف بامبو نیاز به هیچگونه مواد شیمیایی آفت زدایی ندارد بنابراین کاملا ضد آلرژی و ضد هرگونه حساسیت می‌باشد و مخصوص افرادیست که پوست حساس دارند.

تحقیقات نشان داده که خواص ضد باکتری آن نسبت به پنبه 3 برابر، خواص آنتی استاتیک آن 12 برابر، خاصیت جذب عرق جذب عرق آن 60٪ بیشتر و خاصیت دفع بوی بد بدن آن تا 30٪ بیشتر از محصولات پنبه می‌ باشد.

بر اساس بررسی یک سازمان تحقیقاتی صنعت نساجی ژاپن ثابت گردید که حتی پس از پنجاه مرتبه شستشو هنوز خواص ضد باکتری و ممانعت از رشد باکتری الیاف بامبو پابرجا بود. در صورتی که الیاف آنتی باکتریال شیمیایی رفته رفته خواص آنتی باکتریال خود را از دست داده و حتی آلرژی (حساسیت زا)خواهند شد.نخ بامبو

 

 

قدرت الیاف:

قدرت جذب آب در الیاف بامبو به قدری زیاد است که هنگام شستشو وزن آن سه برابر افزایش می‌یابد.

همانطور که می‌دانید پس از تعرق بدن و عدم تبخیر به موقع آن ایجاد باکتری می‌شود که باعث بوی بد بدن می‌گردد.

ساختار الیاف بامبو حتی می‌تواند باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برد و بوی بد عرق بدن را محو کند.
نکته بسیار جالب در این الیاف این است که در تابستان ایجاد خنکی و در زمستان ایجاد گرما می‌کند.

حوله‌های بامبو نیز باعث احساس راحتی بیشتر برای مصرف‌کننده می‌شود و از طرفی بوی نامطبوع نیز در آنها ایجاد نمی‌شود.

یکی‌ دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های الیاف بامبو، خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید است.
اشعه ماوراء بنفش بسیار خطرناک بوده و قرار گرفتن طولانی مدت در برابر آن عامل ایجاد سرطان پوست می‌باشد.

کاغذ دیواری‌ها و پرده‌های از جنس الیاف بامبو قادر هستند این تشعشات مضر را با طول موج‌های مختلف جذب کنند.

پارچه‌های ساخته شده از نخ خالص بامبو دارای خواصی مانند جذب رطوبت، انتقال بخار آب ، نرمی و لطافت، آویزش مناسب، رنگ پذیری بالا و درخشش رنگ است.
برای ساخت منسوجاتی مانند لباس ورزشی، لباس شنا، لباس خواب، تشک، پتو، حوله و … مناسب است.

بامبو دارای خواص منحصربه‌ فرد ضد باکتری است و برای تولید لباس زیر، تی‌شرت و جوراب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین به دلیل خاصیت ضداشعه ماورای بنفش در تولید البسه تابستانی به خصوص برای محافظت از زنان باردار و کودکان در برابر تشعشعات مضر خورشید مناسب است.

 

 

 

معایب فرش بامبو :

فرش هایی که با نخ بامبو بافته میشوند  بزرگترین عیبی که دارند ثبات رنگ بسیار پایین آنهاست  .شستشوی فرش های بامبو مساوی است  با بلا استفاده شدن آنها . پس از شستشو از شدت رنگ ها بسیار کم میشود. 

نازک بودن فرش های بامبو از دیگر دلایلی که کاربرد این فرش را برای عموم  کم میکند.

 

 

 

کلکسیون قم ،  نخ بامبو ، فرش با نخ بامبو  ، خرید فرش بامبو  ، قیمت فرش بامبو

سید حامد مصطفوی

خیلی عالی تشکر از حسن سلیقه و احترام به مخطبتون،از این که اینقدر به روز هستید خوشخالم.من از مشریهاتونم،شمترو حتما به دوستانم معرفی خواهم کرد.

رقیه اقاجانپور

سلام دوهفته ای میشه ک فرش بامبو خریدم انگارا در اثر پا خوردن براقیتشو داره از دست میده و همجنان پرز میده لطفا راهنماییم کنید

پاسخ

متاسفانه الیاف بامبو ایراداتی داره که در بالا نیز به ان اشاره شده است .از این رو ما نه از این الیاف در تولید فرش استفاده میکنیم و نه توصیه به خرید ان داریم .قبل از خرید باید تحقیق میکردید

Captcha