چاپ دیجیتال در صنعت فرش ماشینی

چاپ دیجیتال در سالهای اخیر رشت بسیار چشمگیری داشته و به بسیاری از بخشها و صنایع نفوذ کرده است .صنعت فرش ماشینی نیز از این توسعه به بهره نمانده است . و ماشینهای چاپ بسیاری در سرتاسر جهان برای چاپ روی فرش ماشینی عرضه شده است. این تکنولوژی میتوان ظرفیت تولید را تا 14 برابر افزایش دهد و قیمت فرش ماشینی را 20تا 30٪ کاهش میدهد.این تکنولوژی میتواند انقلابی را در صنعت فرش ماشینی ایجاد کند.

آینده صنعت رنگرزی به سمت چاپ دیجیتال پیش میرود و شرکتهای ماشین سازی بسیاری در این زمینه سرمایه گذاری های هنگفتی کرده اند .﴿ چاپ دیجیتال دوبعدی برای چاپ روی پارچه  و چاپ سه بعدی برای چاپ روی فرش ماشینی  ﴾

شرکت زیمر تکنولوژی چاپ برا روی منسوجات سه وجهی یعنی دارای تار پود و خاب را ارایه میدهد . صنعت چاپ دیجیتال از بخشهایی با پتاسیل بالا در صنعت نساجی دنیا است. سابق بر این چاپ دیجیتال اغلب بر روی پارچه   و کفپوشهای 2 بعدی  مطرح بود و تنها بر روی پلیمرهای  خاص مثل پلی آمید ﴿‌نایلون ﴾‌ قابلاجرا بود ولی در 5 سال گدشته با پیشرفت صنعت چاپ دیجیتال به طور گسترده بر روی محصولات و پلیمرهای گوناگون امکان پذیر شده است . شرکت زیمر اتریش در طی این سالها ماشین الات چاپ دیجیتال بر روی پتو و فرش های بافته شده با سایر پلی مرها نظیر پلی استر اکریلیک و ... را ارایه کرده است و به عنوان پیشرو در این صنعت در ۳ سال گذشته حدود 10 خط دیچاپ دیجیتال بر روی پتو های پلی استر در سراسر دنیا به فروش رسانده است .

در بخش فرش  نیز در سالهای اخیر شرکتهای بافندگی فرش دیارسوی ترکیه از مجموعه شرکتهای فرش مرینوس  اقدام به چاپ بر روی فرش ماشینی کردند.در ایران شرکتهایی هستند که به شدت علاقه مند به استفاده از این تکنولوژی هستند . به همین دلیل در ۲ سال گذشته با کمک علاقه مندان ازمایشات و تستهی گوناگونی را برای سیدن به بهترین تنظیمات چاپ خاص برای فرشهای ماشینی ایران انجام شده است .که نتایج مفیدی به دست امده است .چرا که فرش ایرانی از نظر تراکم بافت و خاب و نیز از نظر طرح و نقشه ای که باید روی فرش چاپ شود بسیاز ظریفتر و پرتر از فرشهای موجود دنیاست .این دستگاه میتواند با موفقیت فرشهای پلی استر تولیدی ایران را چاپ کند . و از نظر فنی چاپ دیجیتال میتواند با الیاف فرشهای نایلون  ، پلی استر ، پشم و حتی اکریلیک کار کند اما عملا بهترین عمکرد بر رو ی نایلون و پلی استر است . چاپ روی اکرولیک امکان پذیر است اما هزینه تکمیل و تثبیت رنگ به دلیل جذب رطوبت بالای اکرولیک در حال حاضر مقرون به صرفه نیست و از انجا کیفیت فرشهای اکرولیک در بالاترین حالت فرش ماشینی قرار دارد هنوز این تکنولوگی در ایران استفاده فراوانی ندارد.

دیجیتال روی فرش ماشینی چگونه است 

در حال حاضر شرکتهای ماشین سازی بسیاری  در دنیا تجهیزات چاپ دیجیتال تولید میکنند که اغلب انها بر روی چاپ دوبعدی  یا همان تارو پودی تمرکز دارند که اگر برای چاپ برروی فرش ماشینی بافته شده به کار رود به دلیل عدم ایجاد عمق رنگ و نفود رنگ به داخل نخ خاب فرش نتایج نامطلوبی را ایجاد میکنندو تنها برای تابلو فرش های ماشینی کاربرد دارد .

ماشین الات چاپ 3 بعدی  چاپ برو روی فرش ماشینی  هستند و رنگها میتوانند تا عمق 1 سانتی متری فرش نفوذ کنند که این عمق برای فرشهای 700 شانه و 1000 شانه کاملا کاربردی است  . در این نوع چاپ از تکنولوژی کرومو جت استفاده شده که توانایی تولید بی نهایت رنگ در فرش ماشینی را دارد  . سرعت تولید این نوع چاپ در فرش ماشینی با 6 متر طول و 4 متر عرض بسیار بالاست به طوری که در هر ساعت 24 متر مربع با عمق رنگ 10 میلی متر را دارد .

برای ماشین الات بافت ژاکارد چه اتفاقی می افتد 

این نکته را یاداور میشویم که چاپ دیجیتال جایگزین بافت ژاکارد نخواهد شد بلکه در کنار این نوع بافت بخشی از بازار را در اختیار خواهد داشت در یک ماشین بافندگی مدرن فرش ماشینی نیمی از قیمت ماشین بافندگی مربوط به ژاکارد میشود که حذف ان موجب کاهش سرمایه گذاری میشود از طرفی وقت ماشین بافندگی فرش ماشینی در حال ساده بافی باشد تولید دستگاه چندین برابر افزایش خواهد داشت میتون گفت در حالت ساده بافی فرش ماشینی تا 14 برابر سرعت بافت افزایش خواهد داشت . هر فرشی با هر سایزی و طرحی امکان چاپ دیجیتال خواهد داشت  .

 

شرکت فرش کاشان  اولین سفارش دهنده محصولات چاپ دیجیتال در ایران است اما به دلیل خط مشی های این شرکت که اولویت با ماندگاری و کیفیت بالای فرش ماشینی در فرش کاشان  است و در حال حاضر همانطور که قبلا اشاره شد این تکنولوژی بر روی نخ های اکریلیک که بالاترین کیفیت الیاف در فرش ماشینی کاشان است به دلیل افزایش بسیار زیاد هزینه تکمیل و تثبیت رنگ  هنوز تولیدی از این محصولات فرش با چاپ دیجیتال را روانه بازار نکرده است .

 

 

 

 

 

فرش کاشان   فرش   فرش ماشینی   تولید فرش 

Captcha